Techniekmodules in de maak

Techniekmodules in de maak

Strengere coronaregels zorgden ervoor dat de praktische werkmiddag in het kader van De regio als klaslokaal op 28 oktober jongstleden plotseling van een live-ontmoeting in een online-meeting veranderde. ‘Het was even improviseren, maar het is goed uitgepakt’, constateert ‘dagvoorzitter’ Eric Robbers en opleidingsdirecteur vmbo bij het Candea College. ‘Het is uniek dat ruim vijftig mensen uit het technische bedrijfsleven en mensen uit het primair, voortgezet én middelbaarberoepsonderwijs bij elkaar aanschuiven en samen werken aan de ontwikkeling van nieuwe techniekmodules. Het wiel draait, mensen hebben elkaar leren kennen en er is veel winst geboekt.’

Om in te spelen op de sterke stijgende vraag naar technisch en technologisch geschoold personeel op de arbeidsmarkt, wordt op initiatief van Sterk Techniekonderwijs (STO) gewerkt aan nieuwe, op de praktijkgerichte onderwijsvormen. Het onderwijs zoekt daarbij nadrukkelijk de connectie met het technische bedrijfsleven. In de regio’s Arnhem, De Liemers, Veluwezoom en Overbetuwe gebeurt dat onder het motto De regio als klaslokaal.

Stappenplan
Na een inleiding ter inspiratie door Eric Robbers, gaf Joyce van der Linden op 28 oktober een toelichting op het Ontwikkelingsmodel module STO, een praktisch stappenplan voor de ontwikkeling van een techniekmodule. Het Candea College heeft al enkele techniekmodules op stapel staan, dankzij samenwerking met de laboratoriumopleidingen van ROC Rijn IJssel en het bedrijf Alliander, beheerder van het lokale elektriciteitsnet. Deze voorbeelden zijn in een presentatie toegelicht. ‘Het Candea heeft geen technieklessen, maar kan dat keuzevak nu wel aanbieden, dankzij de samenwerking met Rijn IJssel en Liander.’

De deelnemers zijn vervolgens in kleine groepen via een chatroom aan het werk gegaan. ‘De mensen uit het bedrijfsleven zijn super enthousiast en de betrokkenheid van de onderwijsmensen is ook groot. Het grote doel is om kinderen op jonge leeftijd met techniek te laten kennis maken, zodat ze betere schoolkeuzes kunnen maken’, legt Eric Robbers uit. Tot de concrete resultaten die zijn geboekt, behoren de afspraak dat leerlingen van de Johannes basisschool in Groessen bij Alliander en bij het Candea College technieklessen krijgen en dat natuur- en scheikundedocenten van het Candea College series van tien technieklessen gaan geven aan leerlingen uit groep 6, 7 en 8 bij drie tot vier basisscholen in de regio.

Voor herhaling vatbaar
Als vervolgstappen noemt Eric Robbers het uitbreiden van het aantal samenwerkingen tussen scholen en het bedrijfsleven, ook in de andere STO-regio’s rond Arnhem. Hij denkt ook de praktische werkmiddag voor herhaling vatbaar is. ‘De vorm spreekt aan, de inhoud is interessant voor het bedrijfsleven én het onderwijs en er rollen concrete resultaten uit.’

In De Liemers is afgesproken deze aanpak in februari te herhalen. Natuurlijk in de hoop dat meer scholen en bedrijven aanhaken. Eric Robbers denkt dat dit gaat lukken: ‘De twee basisscholen die nu meededen, delen hun ervaringen met andere basisscholen. Die melden zich al.’

STERA voortgezet in plannen Sterk Techniekonderwijs (STO)

Kenmerkend aan de Achterhoek is dat er een goede onderwijsinfrastructuur bestaat, met het vmbo, het mbo en de vereniging van het regionale bedrijfsleven in de opleidingsbedrijven, waarin wordt samengewerkt. Dit komt tot uitdrukking in een relatief hoge tevredenheid van leerlingen, studenten en het bedrijfsleven. Profijt is een al jaren bestaand ...